Monday, February 28, 2011

Tawakkal


Tajuk : Hakikat Tawakal
Penulis : Fadhilah As-Syeikh Soleh Bin Abdullah Al-Fauzan

Terbitan : Darul Na'im
Bil. Mukasurat : 48

Harga : LE 1 (RM 0.75)

Buku kecil yang bersaiz poket ini dibeli di kedai buku Darul Salam, Haiyyu Sabeik Kaherah.
Majoriti umat Islam memahami maksud tawakkal dan tawakkal tidak dapat dipisahkan dengan usaha dan doa. Di dalam buku ini banyak menekankan bahawa tawakkal perlu di dahului dengan "asbab" atau dengan makna lain "usaha". Saya akan catitkan serba sedikit isi penting yang saya dapat untuk dijadikan peringatan buat diri :

- Tawakkal kepada Allah SWT adalah diantara perbuatan hati maka ianya menjadi ibadah qalbiah@ ibadah hati kerana tawakkal itu tidak terjadi dengan anggota dan pancaindera, bahkan ianya berlaku pada hati.

-Sesetengah ahli ilmu mengibaratkan tawakkal dengan agama seperti kedudukan kepala pada jasad. Maka sesiapa yang tiada tawakkal, tiada padanya agama. Kerana jasad yang tiada kepala pastinya tidak hidup.


- Asas syirik ialah bertawakkal kepada selain Allah -Bukanlah dinamakan tawakkal sekiranya menyerahkan segala perkara kepada Allah dengan meninggalkan "asbab" sedangkan Allah menjadikan sesuatu itu dengan sebab. Contoh: Kita menyerahkan keputusan peperiksaan kepada Allah dan asbabnya adalah baca buku.

- Bekalan itu ada dua. Bekalan dunia dan bekalan akhirat. Bekalan dunia seperti makanan, minuman, pakaian, dan kesemua kelengkapan yang dihajati oleh manusia sebagai bekalan orang yang sedang musafir. Adapun bekalan untuk perjalanan ke akhirat ialah taqwa.

-Yang dimaksudkan bekalan yntuk akhirat dengan taqwa ialah melakukan perintah-perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.


- Sesiapa yang bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, sesungguhnya Allah menyayanginya, dan apabila Allah menyayanginya, akan bahagialah di dunia dan di akhirat.


“Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

“Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

No comments: