Tuesday, February 22, 2011

La Tahzan


Tajuk :Jangan Bersedih
Penulis : 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni
Penterjemah : Mohd sofwan Amrullah
Penerbit : Jasmin Enterprise
Bil.M/surat : 592

Buku ini telah dibeli pada tahun 2004. Sebuah buku motivasi yang menyentuh pelbagai aspek permasalahan yang dihadapi oleh jiwa seorang manusia. Buku ini sedikit sebanyak dapat membantu diri merawat penyakit-penyakit hati yang susah untuk sabar, susah untuk redho, dan susah untuk ikhlas menjalani kehidupan dan ujiannya.

Antara perkara yang ditekankan di dalam buku ini ialah menyedarkan kita agar menghargai kehidupan yang sedang kita jalani hari ini, bukan semalam yang takkan kembali lagi, dan bukan esok yang belum pasti. Kebanyakan manusia terlalu bersedih-sedih dengan hari yang lepas, dan terlalu merisaukan hari yang mendatang, sedangkan hari yang sedang ia jalani disia-siakan begitu sahaja. Begitulah juga yang sering saya alami...... Banyak lagi tajuk-tajuk menarik menyentuh aspek kehidupan terkandung di dalam buku ini.

Buku ini bukanlah ubat yang dapat menghilangkan terus 'sakit' yang dialami, tetapi buku ini mengajar kita bagaimana menangani rasa 'sakit' tersebut... Terkandung di dalam buku ini kombinasi daripada al-Quran, Hadith, kalam-kalam hukama', falsafah, syair, pengalaman-pengalaman hidup, dan kisah-kisah yang menarik yang semuanya dipaparkan dengan tujuan memberi kesedaran, motivasi, tauladan, dan panduan buat pembaca. Saya juga tidak melepaskan peluang membeli buku ini versi bahasa Arab ketika di Mesir dengan tujuan untuk melihat gaya bahasa yang digunakan.

Silalah membaca buku ini andai belum pernah membacanya....:-)


Salah seorang ulama' salaf berkata : "Wahai manusia, hidupmu itu tiga hari sahaja. Hari kelmarin yang sudah berlalu, hari esok yang belum datang, dan hari ini dimana anda mesti bertaqwa kepada Allah"

" Carilah kematian, nescaya kamu akan beroleh kehidupan "
-Abu Bakar as-Siddiq-


" Jika dada terasa sesak, masalah tersangat rumit, tipu muslihat sangat banyak, maka bersegeralah ke tempat sembahyang, dan sembahyanglah...."

No comments: