Friday, June 11, 2010

Kanak-kanak Indigo




Novel ini telah saya selesai membacanya lebih kurang 3 tahun yang lepas.
Mengisahkan remaja-remaja luar biasa yang mempunyai deria ke-6. Watak-watak yang sangat menarik dan dirasakan hidup...Chen-Chung(penghafal al-Quran),Faruq(pakar serba tahu), mihrimah (pakar sains forensik), Ruzbihan(Pakar deria bahu), Rabiah(pakar kimia), dan isamu(pakarentomologi).
Pada mulanya saya ingatkan cerita ini cerita dongeng sepenuhnya kerana itu kali pertama saya mendengar istilah "remaja indigo". Jalan ceritanya amat menarik. Bagi saya, mereka yang berfikiran kreatif dan berpengetahuan luas sahaja yang mampu untuk membuat jalan cerita sedemikian.
Saya amat terkejut apabila melihat tajuk fokus Dewan Kosmik keluaran Februari 2009 yang bertajuk "Kanak-kanak Indigo". Setelah membaca artikel tersebut, barulah saya tahu bahawa istilah kanak-kanak/remaja Indigo ini benar-benar telah wujud. Betapa negara-negara barat mengambil cakna terhadap kanak-kanak luar biasa ini yang berada di negara mereka. Indonesia dan Singapura juga telah mewujudkan klinik dan sekolah khas untuk mereka yang bergelar indigo ini bagi memastikan kelebihan yang mereka ada dapat dimanfaatkan sebaiknya.
Istilah Indigo mula-mula diperkenalkan pada tahun 1982 melalui buku "Understanding Your Life Trough Colour" oleh Nancy Ann Tappe. Saya terfikir, adakah adik Adi Putra Abdul Ghani yang digelar Pakar matematiki itu juga dikalangan kanak-kanak Indigo? Begitu juga dengan Boriska dari Rusia yang mampu bercerita berkenaan kehidupan di Planet Marikh dalam usianya baru menjangkau 8tahun. Begitu juga adik Annisa dari Indonesia yang mampu berbicara dengan pelbagai bahasa ketika umur masih 5tahun dan Syeikh Sharifudin, kanak2 dari Afrika yang telah berjaya mengislamkan ribuan orang setelah mendengar ceramahnya...
Wallahu'alam... Hanya Allah yang mengetahui apa yang tidak kita ketahui...

No comments: