Sunday, June 27, 2010

Nostalgia Bunga Mawar


Semasa di Tahun 2 di Mansurah,Mesir, Noreha, kawan studygroup memperkenalkan aku sebuah kedai bunga di daerah Salaam, Mansurah. Pelbagai bunga hidup ada dijual dengan harga yang agak murah. Sejak itu aku berkongsi hobi dengan Nor, iaitu membeli bunga mawar merah. Sekuntum beharga LE0.50. Selalunya, aku akan beli dua atau tiga kuntum untuk sekali belian. Aku meletakkan bunga mawar tersebut di dalam botol kaca yang berisi air supaya tahan lama. Kebiasaannya, cukup seminggu, layulah bunga tu. Sejak itu meja studyku dihiasi bunga mawar. Kononnya nak dapatkan mood untuk study. Aku akan cium bunga tersebut setiap kali hendak memulakan study dan setiap kali hendak tidur. So, selalulah kami ke kedai tersebut untuk membeli bunga mawar sebaik sahaja bunga yang ada telah layu. Namun.. pada suatu malam ketika nyenyak tidur… ntah kenapa aku bermimpi bunga yang berada di atas meja tersebut membesar, dan terus membesar.. tinggi… dan mengembang…dan terus mengembang… suasana tersebut amat menakutkan. Ketika kaki hendak melangkah untuk lari dari bunga tersebut, tiba2 aku terjaga…fuh, mimpi rupanya… astaghfirullah hal ‘azim… aku melihat bunga yg berada di atas meja.. alhamdulillah.. tetap seperti asal. Namun mimpi itu betul-betul mempengaruhi emosiku. Sejak itu, setelah bunga itu layu, aku terus membuang botol tersebut, dan tidak lagi menjejak kaki ke kedai itu untuk membeli bunga… Hikmahnya, jimat duit... daripada beli bunga, lebih baik beli benda lain yang lebih berfaedah… Terima kasih Nor…:)

No comments: