Tuesday, February 11, 2014

Kaya yang bersyukur VS Miskin yang bersabar




Mana lebih utama antara menjadi orang kaya yang besyukur atau orang miskin yang bersabar?
Persoalan ini pernah diajukan pada saya satu ketika dulu dan saya tidak mampu menjawabnya... Sepertinya menjadi miskin lebih baik kerana Rasulullah sendiri mengakui bahawa penghuni syurga ramai dikalangan orang miskin. Sedangkan kaya selalu menyebabkan orang lupa diri... tapi ini hanyalah kata hati yang tidak merujuk kepada persoalan yang sebenar. Maka saya berdiskus dengan sahabat-sahabat untuk cuba mencari jawapan daripada persoalan ini.  Kaya yang bersyukur adalah sesuatu yang baik, dan miskin yang bersabar juga adalah sesuatu yang baik... Maka antara dua yang baik ini yang manakah "lebih" baik..... ye, manusia yg lemah seperti kita ini tidak mampu menghukum sesuatu perkara dengan tepat... tapi saya cuba menimbang persoalan ini melalui timbangan akal dan logik... Bila ditanya kamu ingin kaya atau tidak? secara logik kebiasaannya mnusia yang berakal pastinya ingin menjadi seorang yang kaya... sama ada dia baik atau jahat, tua atau muda, lelaki atau perempuan... bahkan Islam tidak pernah melarang seseorang muslim untuk menjadi kaya. Para sahabat juga ramai yang tergolong dikalangan orang kaya. Kenapa awak memilih untuk kaya? Maka saya memberi jawapan bahawa saya nak jadi kaya sebab saya nak menunaikan Haji, saya nak memberi kesenangan kepada ibu ayah saya, sya nak membantu orang miskin, saya nak dapat pahala bersedekah, saya nak membantu Jemaah Islam, saya nak mendirikan masjid, dan banyak lagi.... maka sebab itulah saya nak kaya. Kalau saya memilih untuk menjadi orang miskin yang bersabar, alas an saya adalah kerana saya ingin menjadi hamba Allah yang memiliki hati yag kuat, dekat diri dengan Allah, senang masuk syurga, tidak menganggu manusia lain, mendapat keredhoaan Allah, tidak perlu bersusah hati dengan harta... lebih banyak ingat akhirat..  Tengok, kedua-duanya baik bukan? kita cari lagi perbezaan... ye.. orang kaya yang bersyukur juga Allah akan redho.. kerana kekayaannya itu telah membiakkan pahalanya berganda-ganda disebabkan kesyukurannya itu.. bersedekah itu syukur, berbakti pada ibu bapa itu syukur, segala nikmat yang kita salurkan pada tempat yang diredhoi Allah itu syukur.... maka kami buat sedikit kesimpulan bahawa... Orang miskin yang bersabar.... dia hanya bersabar untuk dirinya...pahalanya juga untuk dirinya.. syurga juga untuk dirinya, insyaAllah..... namun orang kaya yang bersyukur, pahala sedekah untuk dirinya.. dan amal kebajikan yang dibuat daripada kekayaannya, bukan dia seorang sahaja yang mendapat kebaikan... malah orang lain juga dapat menikmati kekayaannya, malah pahalanya itu boleh berkembang biak bila orang lain menggunakan 'sedekah'nya kearah kebaikan juga...Subhanallah untungnya menjadi orang kaya yang bersyukur... namun ia bukan perkara yang senang... kekayaan adalah satu ujian... berapa ramai orang yang tersungkur dengan kekayaan seperti Qarun... maka dengan itu, miskin yang bersabar adalah lebih baik daripada menjadi orang kaya yang tidak bersyukur... Dengan ini berbalik kepada persoalan diatas.... jika saya diberi pilihan antara dua itu, pastinya saya ingin menjadi orang kaya yang bersyukur....  :-) Kesimpulannya, Alhamdulillah..... 'ala kulli haalin wa ni'mah..

No comments: