Wednesday, March 16, 2011

Nasihat Dari Sahabat



Seorang manusia perlu selalu mendengar nasihat, peringatan, dan motivasi kerana manusia itu Allah ciptakan bersifat pelupa... Teringat zaman sekolah dulu... KISAS adalah tempat yang paling banyak saya mendengar nasihat2 dan peringatan... setiap kali selepas asar, subuh, dan sebelum tidur...betapa benar ianya bumi tarbiah. Saya rindukan zaman pengajian di mana susah senang dulu ada sahabat disisi... saling kuat menguatkan... Alhamdulillah, hari ini saya dapat berbual dengan seorang sahabat yang banyak memberi motivasi dan kata-kata peransang untuk saya jadi insan yang kuat dalam menghadapi kehidupan yang bakal mendatang... Dalam banyak-banyak perbicaraannya, saya berminat untuk memetik satu perumpamaan yang pastinya saya akan sematkan kemas-kemas di dalam hati... erm lebih kurang macamni bunyinya...
" Jangan jadi seperti sarang tebuan, bila dijolok, tebuan-tebuannya akan menyerang dan menyengat si penjolok. Tapi jadilah seperti pohon yang berbuah... bila dijolok, akan menjatuhkan buah-buah yang enak untuk si penjolok..."
ish..nape rasa cam xsedap je ayat ni...dah tak ingat ayat yg sebenarnya. Yang pastinya saya dapat simpulkan kat sini, nak jadi seperti pokok yang berbuah kena ada dalam diri kesabaran yang kuat....tanpa ada sabar bisa saja kita berubah menjadi seperti sarang tebuan...wal'iyazubillah.... Dan sekiranya kita mencari redho manusia, sampai bila-bila pasti kita tak temuinya...jadi carilah redho Allah, kerana ianya pasti!



Dan sahabat saya yg lain pernah mengatakan, orang yang suka berbuat baik dengan orang, mudah untuk mendapat doa dari orang... dan seperti yg kita tahu, antara doa yang dimakbulkan ialah doa seseorang kepada orang lain yang tidak diketahui oleh orang yang didoakannya.



Terima kasih buat sahabat atas mutiara-mutiara yg sangat bernilai buat diri yang sangat dhoif ini....

1 comment:

kifah said...

dia dah takde di dalam kehidupan ini... yang tinggal hanya kata-kata dan nasihatnya...yg pasti akan aku pegang setiap kebaikan yg pernah disampaikannya...